14 lipca

#22 Paul Britton - Profil mordercy


Autor: Paul Britton
Tytuł: Profil mordercy
Tytuł oryginału: The Jigsaw Man
Data wydania: 2 lipca 2018
Wydawnictwo: Znak Literanova
ISBN: 9788324048144
Ilość stron: 528


Paul Britton to jeden z najslynniejszych profilerow na świecie. Ta książka to nie tylko historia jego i jego pracy, to również historia sprawców i ofiar. 
Psychopaci ukrywający ciała ofiar w ścianach własnego domu i w przydomowym ogródku, szantażysta grożący zatruciem karmy dla zwierząt i odżywek dla dzieci w marketach, makabryczni kolekcjonerzy zabierający z miejsc zbrodni fragment ciała ofiar.

Przyznam szczerze, że miałam ambiwalentne uczucia co do tej pozycji. Początkowo ogarnęła mnie euforia związana z wznowieniem tego kultowego tytułu, a potem zaczęłam czytać i... euforia gdzieś uciekła. Przez dobre 200 stron nie mogłam się przekonać do tej pozycji, męczyłam się, odkładałam ją na bok i nie chciałam do niej wracać. A potem, no cóż, nie mogłam się od niej odkleić!

Myślę, że jako studentka psychologii podeszłam do tematu profilowania trochę inaczej niż osoba, która nie miała "naukowej" styczności z tą dziedziną. Przede wszystkim bardziej rozważałam ją pod kątem merytorycznym. Niestety, ale Britton daje w swojej książce odczuć trochę stereotyp psychologa "szamana", który z niczego zrobi coś - coś w rodzaju wróżenia z fusów. Aczkolwiek myślę, że to kwestia źle opisanych przypadków, aniżeli samej wiedzy autora. 

Książka sama w sobie jest pozycją ciekawą, a temat intrygujący. Początkowo jest ona nieco przegadana i moim zdaniem nudnawa, ale z czasem się rozkręca w efekcie dając naprawdę dobrą pozycję. Opisane przypadki są interesujące, szokujące, a dla niektórych mogą być nieco straszne - na pewno nie jest to pozycja dla ludzi o słabych nerwach! 


Paul Britton w swojej książce stara się ukazać sposób myślenia sprawców oraz genezę ich skłonności przestępczych. Ukazuje też ciężką pracę brytyjskiej policji oraz to, że praca psychologa sądowego nie jest idealna. Wielka szkoda, że nie pokazał czytelnikom tego, że profil kryminalny nie zawsze jest trafny i może wyrządzić wiele krzywd w śledztwie, a nawet skierować je w nie tę stronę, co powinien.

Podsumowując, książka jest ciekawa i warta przeczytania. Jest napisana w sposób przystępny, zatem czyta się ją dość szybko. Polecam ją szczególnie fanom kryminalistyki, ale nie tylko.



Za udostępnienie pozycji serdecznie dziękuję Wydawnictwu Znak Literanova

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 Zaczytana Siasia | blog o książkach , Blogger